Sunday, July 3, 2011

ANTARA CINTA & NAFSU

1. CINTA ITU MEMBAHAGIAKAN, NAFSU PULA MEMBAHAYAKAN
Cinta yang sejati yang lahir dari hati yang suci akan menunjukkan jalan kearah kebahagiaan terutama sekali bagi mereka yang menjalaninya. Bagi mereka yang betul2 memahami erti cinta sebenar akan merasai nikmat kebahagian bersama pasangannya. Akibat dari itu, nafsu itulah yang akan membuah keinginan yang meluap dan boleh mendatangkan bahaya dalam perhubungan. Cinta dan nafsu berada dalam dua isi berbeza.

2.CINTA MEMBUAT KITA TERTAWA, NAFSU PULA MEMBUAT KITA KECEWA 
Apabila cintar mekar dihati, semua indahnya belaka tetapi cinta itu layu bagaimana plak???Dengan erti kata cinta jgk membuat kita terasa cukup bahagian disamping orang tersayang seolah-olah memberi satu nikmat yang tidak terkata. Dan PENGHUJUNGNYA perasaan yang dahulunya kini sudah tiada.

3. CINTA SENTIASA INGIN MEMBERI, NAFSU PULA INGIN DIBERI
Cinta sifatnya memberi. Ketika menjalankan perhubungan yang berlandaskan cinta, maka hal yang pertana yang dilakukan adalah memberikan yang terbaik dalam hubungan tersebut. Berbeza pula dgn nafsu yang bersifat meminta dan permintaan inilah yang kadang-kala sukar dielak yang membuat kita tersasar yang melibatkan fizikal seterusnya menyebabkan emosi dan perasaan tidak terkawal. Akhirnya terjerumus ke lembah MAKSIAT.
 
4. CINTA YANG MENYAYANGI, NAFSU PULA MEMPERLAKUKAN
Bagaimana anda melayan pasangan, dan bagaimana pasangan anda melayan anda? Sebaiknya orang2 yang menjalin hubungan diatas landasan cinta berdasarkan nafsu, maka bercambah parah lagi kearah melakukan hubungan seksual.

5. CINTA HANYA TERBAIK, NAFSU SUDAH TENTU TIDAK
Cinta sentiasa mengajar kita untuk menjadi  yang terbaik. Terbaik dari segi personaliti, kelakuan, tabiat, perangai dan seterusnya berusaha memberikan yang terbaik dalam perhubungan walau apa cara sekalipun.
NAFSU pula sifatnya terbaik. Apabila cinta disalahertikan, nafsu ini kemudiannya akan membuahkan satu perasaan  dan perasaan itu bukan lagi melibatkan cinta, ia lebih cederung memperlakukan pasangan kearah yang menyesatkan, menyebabkan cinta itu bukanlah motif atau tujuan utama......so pilihlah, CINTA BERDASARKAN CINTA ATAU CINTA BERDASARKAN NAFSU!!!!!!!

No comments:

Post a Comment